Europa ma dosyć zanieczyszczeń powietrza i zabiera się na serio za samochody, które przekraczają normy emisji. Audi, Porsche, Skody, Seaty i Volkswageny mogą być przez to niesprzedawalne nawet w Polsce! Wszystko z powodu coraz większej ilości miast, do których nie będzie można wjechać trującym dieslem. Eksperci zgodnie podkreślają, że nawet najlepsza aktualizacja oprogramowania nie rozwiązuje problemu trujących tlenkami azotu diesli koncernu VAG, bo emisję można obniżyć ale kosztem znacząco zmniejszonej mocy i momentu obrotowego i znacznie wyższego spalania a nawet to nie rozwiązuje całego problemu. To bezpośrednio uderza w klientów. Sprawdźmy więc co dzieje się w Europie:
Francja
Francja od dłuższego czasu walczy z problemem zanieczyszczenia powietrza. Starych samochodów chce się pozbyć stopniowo ale całkowity zakaz dla diesli ma obowiązywać już od 2020 roku. W innych miastach francuskich ograniczenia są stopniowo wprowadzane lub planowane. Na przykład Grenoble chce zakazać wjazdu aut, które przekraczają normy emisji spalin, w szczególności tlenków azotu. Nikt nie chce przedwcześnie umierać z powodu oszustwa – mówią władze miasta.
Holandia
W tym kraju utworzono w 13 gminach specjalne strefy ekologiczne. Nie mogą tam wjeżdżać samochody, które przekraczają normy emisji spalin i nie posiadają specjalnego dopuszczenia ekologicznego. W Amsterdamie zakaz dla diesli wprowadzony zostanie prawdopodobnie w przyszłym roku.
Belgia
W Antwerpii jest specjalna strefa ochrony środowiska. Począwszy od tego roku, pojazdy z nadmierną emisją spalin nie powinny wjeżdżać do centrum miasta. W wyjątkowych przypadkach można jednak uzyskać jednorazowe pozwolenie, które jest płatne. Belgia dość radykalnie podeszła do sprawy i zakaz obejmuje zarówno diesle jak benzynę. Zakaz egzekwowany jest przez system kamer rozpoznający tablice rejestracyjne. W przypadku aut na zagranicznych numerach trzeba je wcześniej zarejestrować, inaczej narażonym się jest na wysokie kary finansowe.
Dania
Dania rozważa zakaz diesla, do czego wezwały zarówno organizacje ekologiczne jak i niektóre ugrupowania. Temat został poddany społecznej dyskusji. W stolicy Danii, Kopenhadze, wprowadzono strefy, do których nie mogą wjeżdżać samochody bez filtrów cząsteczek.
Szwecja
Szwecja rozważa wprowadzenie stref bez diesla. Kraj chce przestawić się na transport elektryczny. Władze lokalne mogą ustanawiać strefy ochrony środowiska.
Austria
Graz ma najwyższe zanieczyszczenie powietrza w całej Austrii. Jednak na razie nie zdecydowano się na wprowadzanie zakazów. W parlamencie o zdecydowane działania apelują Zieloni, będący w koalicji z Socjaldemokratami. Dyskusje trwają.
Szwajcaria
Szwajcaria również nie wprowadza na razie zakazów dla diesla, ale zakazy dla tych silników istnieją na poziomie regulacji dopuszczających auta do ruchu – wprowadzono je po wybuchu afery dieselgate.
Polska
Fatalna jakość powietrza w miastach zimą sprowokowała dyskusję o potrzebie wprowadzenia stref bez diesla także w Polsce. Temat, z uwagi na popularność tych silników, jest dosyć trudny ale miasta analizują możliwości prawne i skutki dla mieszkańców. Jest możliwe, że już taki zakaz pojawi się w Warszawie w strefie centrum.