Niemiecka organizacja nadzoru transportu drogowego KBA zarządziła wycofanie z rynku flagowych SUV-ów Volkswagena – Touareg z 3-litrowymi silnikami Diesla. Powodem jest wykrycie w tym modelu dwóch nielegalnych urządzeń oszukujących testy emisji – podał we wtorek Reuters.
- Wycofanie obejmie 57,6 tys. pojazdów na całym świecie, z czego 25,8 tys. pozostaje na rynku niemieckim – podała we wtorek KBA.
- SUV-y Touareg korzystają z diesli Euro 6. W samochodach organizacja wykryła dwa niedozwolenie urządzenia oszukujące testy emisji szkodliwych tlenków azotu.
- KBA poinformowała VW o swoich ustaleniach już 8 grudnia. Tego samego dnia ze względu na nadmierną emisję tlenków azotu VW wstrzymał dostawy modelu T6 Multivan, a miesiąc wcześniej Audi wycofało z rynku 5 tys. samochodów z silnikami Diesla 2,4 litra.
W lipcu tego roku niemieckie władze wycofały z europejskiego rynku 22 tys. SUV-ów Porsche Cayenne – siostrzanego modelu Touarega korzystającego z tej samej modularnej platformy i silnika opracowanego przez Audi. Obie marki wchodzą w skład koncernu VW i były wcześniej uwikłane w aferę dieslową związaną z zastosowaniem urządzeń udaremniających.
KBA poinformowała VW o swoich ustaleniach już 8 grudnia. Tego samego dnia ze względu na nadmierną emisję tlenków azotu VW wstrzymał dostawy modelu T6 Multivan, a miesiąc wcześniej Audi wycofało z rynku 5 tys. samochodów z silnikami Diesla 2,4 litra.
Według KBA koncern VW wprowadził już zmiany w produkcji wycofywanych SUV-ów i opracował poprawkę do ich oprogramowania. Organizacja nadzorcza sprawdza ponadto zarzuty sformułowane przez niemiecką agencję pozarządową DUH wobec BMW 320d, który również miał być wyposażony w urządzenie udaremniające.
Skandal emisyjny został zapoczątkowany w sierpniu 2015 roku, kiedy w wyniku dochodzenia prowadzonego przez Amerykańską Agencję Ochrony Środowiska (EPA) Volkswagen po raz pierwszy przyznał się do korzystania z nielegalnego oprogramowania do zaniżania emisji spalin w swoich dieslach. Afera objęła również spółki córki VW oraz inne europejskie firmy motoryzacyjne.
Komisja Europejska w dalszym ciągu prowadzi względem VW, BMW i Daimlera dochodzenie wstępne dotyczące możliwego naruszenia ustawy antykartelowej. Koncern VW boryka się ponadto z licznymi procesami wytoczonymi w związku z aferą dieslową przez inwestorów, klientów i organy nadzorcze.
Tegoroczne koszty VW związane ze skandalem dieslowym wyniosły już 17 mld euro. Łącznie skandal kosztował producenta samochodów już 25 mld euro. Zaledwie kilka dni wcześniej koncern przewidywał, że przyszłoroczne koszty związane z aferą dieslową wyniosą od 4 do 5 mld euro.
źródło: http://motoryzacja.wnp.pl/vw-touareg-wycofywany-z-rynku-oszukiwal-testy-emisyjne,313026_1_0_0.html