W związku ze zgłaszanymi przez naszych członków i osoby, które przystąpiły do pozwu, licznymi przypadkami odmawiania przez Stacje Kontroli Pojazdów zrealizowania okresowego przeglądu w samochodach objętych Dieselgate w przypadku braku posiadania zaktualizowanego oprogramowania, uprzejmie informujemy, iż:
- Liczne raporty kierowców, doniesienia medialne oraz wyniki badań, prowadzonych w laboratoriach w Europie i poza nią wskazują, że akcja serwisowa, proponowana przez koncern VAG może przynieść więcej szkody niż pożytku dla naszego samochodu,
- Wśród objawów, wskazywanych przez właścicieli po aktualizacji oprogramowania zgłaszane są między innymi: zwiększenie zużycia paliwa, pogorszenie dynamiki pojazdu, awarie filtra DPF w tym jego częstsze zapychanie, awarie silnika oraz osprzętu w tym utrata mocy,
- Stacja kontroli pojazdów nie ma podstaw prawnych do odmówienia zrealizowania przeglądu i są zobowiązanie do jego przeprowadzenia,
- W przypadku, gdyby odmówiono Państwu przeglądu, proszę powołać się na podstawy prawne poniżej i przedstawić wydruk z tej informacji oraz powiadomić nasze Stowarzyszenie pod adresem poszkodowani@stopvw.pl, podając w treści zgłoszenia imię, nazwisko, adres, numer samochodu oraz dane stacji pojazdów, która odmówiła zgłoszenia,
- Pismo ministerstwa, rozsyłane do Stacji Kontroli Pojazdów ma charakter zalecenia a nie obowiązującego prawa i jako takie nie ma mocy prawnej.Niniejsza informacja jest skierowana do posiadaczy samochodów Audi, Volkswagen, SEAT, Skoda i Porsche z silnikami Diesla o pojemnościach 1.2, 1.4, 1.6, 2.0, 3.0 i 4.2 TDi, które są objęte Dieselgate.
Podstawa prawna: rozporządzenie z dnia 26 czerwca 2012 r. Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz.U. z 2015 r. poz. 776 t.j.) w tym w szczególności:
- § 2 normujący zakres okresowego badania technicznego pojazdu, w zakres których nie wchodzi sprawdzenie czy pojazd podlega akcji naprawczej recall na stronach internetowych producentów pojazdów;
- § 6 regulujący obowiązek określenia pozytywnie wyniku badania przez diagnostę w przypadku, gdy w pojeździe nie stwierdzono żadnych usterek lub stwierdzono usterki drobne;
Jednocześnie informujemy, że aktywność Ministerstwa Infrastruktury w tej sprawie jest przedmiotem analizy prawnej i Stowarzyszenie StopVW podejmie wszelkie przewidziane prawem działania by chronić interesy konsumentów.