Toksyczne powietrze jest nawet bardziej szkodliwe niż sądzono a jednym ze źródeł zanieczyszczeń z samochodów są wadliwe samochody z dieselgate. W miastach Wielkiej Brytanii i Australii naukowcy obwiniają zanieczyszczenia z ruchu o trzy czwarte wszystkich nowych przypadków astmy u dzieci. Wyniki badań, opublikowane w czasopiśmie Lancet Planetary Health, są pierwszą globalną oceną wpływu emisji spalin na astmę dziecięcą na podstawie danych o zanieczyszczeniu.
„Nasze odkrycia sugerują, że milionom nowych przypadków astmy dziecięcej można zapobiec poprzez zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza szczególnie z samochodów”
– powiedziała prof. Susan Anenberg z George Washington University w USA. Warto wiedzieć, że astma może prowadzić nawet do śmierci.
Kluczowy czynnik zanieczyszczający to tlenki azotu, wytwarzane między innymi w ogromnych ilościach przez pojazdy z silnikiem diesla z afery dieselgate.
„To przełomowe badanie pokazuje ogromny globalny problem astmy u dzieci spowodowany zanieczyszczeniami z ruchu pojazdów”
– powiedział prof. Chris Griffiths z Queen Mary University of London i współdyrektor Centrum Badań Stosowanych Asthma UK,
„Astma jest tylko jednym z wielu niekorzystnych skutków zanieczyszczenia środowiska. Rządy muszą działać teraz, aby chronić dzieci”
Nowe badanie łączy szczegółowe dane dotyczące zanieczyszczenia NOx z częstością występowania astmy i liczbą ludności.
„Z wyników wynika, że istniejesilny związek przyczynowy między zanieczyszczeniem spalinami, szczególnie tlenkami azotu, a występowaniem astmy u dzieci”
– powiedział Ploy Achakulwisut, z George Washington University i główny autor badania.
„Dlatego możemy być pewni, że tlenki azotu mają znaczący wpływ na występowanie astmy u dzieci (…) Astma dziecięca osiągnęła globalne rozmiary epidemii”
– powiedziała prof. Rajen Naidoo z University of KwaZulu-Natal w Republice Południowej Afryki. Wskazuje, że co najmniej jeden na osiem wszystkich nowych przypadków jest spowodowany spalinami.
W Polsce nadal jeździ co najmniej 200 tysięcy wadliwych samochodów. Nikt nie zna też skali importu aut, których masowo pozbywają się Niemcy.