W USA w ciągu dwóch miesięcy od wybuchu afery pojawiło się ponad 400 pozwów zbiorowych przeciwko Volkswagenowi!
Sprawą zajął się Prokurator Generalny Nowego Jorku. W Kalifornii Sąd Gospodarczy nakazał koncernowi VW wymianę 70 tys. samochodów na nowe.
Pierwotnie koncern zaoferował każdemu oszukanemu właścicielowi auta 1000 USD jako odszkodowanie, co zostało bardzo źle odebrane – kwota została uznana za rażąco niską. W kwietniu 2016 roku, VW przyparty do muru przez władze USA zaoferował, że odkupi 500 000 samochodów z „oszukanym” oprogramowaniem i wypłaci po 5000 USD odszkodowania.
Organizacje pacjentów z chorobami płuc żądają wielomiliardowych odszkodowań za śmierć osób spowodowaną zanieczyszczeniem powietrza poprzez 40-krotnie wyższą emisje…
Kwoty kar dla koncernu za oszustwa podatkowe wynikające z zaniżonej emisji szacowane są na 18 miliardów USD!
Volkswagen oficjalnie przeprosił i oświadczył, że wycofuje nowe silniki (przeznaczone na rok 2016) z procesu homologacji.
Oficjalnie potwierdzono, że sprawa dotyczy też silników 3.0 TDI montowanych w Audi i Porsche.
Rząd USA przygotował stronę internetową http://www.epa.gov/vw na której publikowane są wszystkie informacje i dokumenty poświęcone tylko i wyłącznie aferze Volkswagena.
Ministerstwo Sprawiedliwości USA wniosło pozew przeciwko Volkswagenowi w związku z oszustwami i manipulacjami jakich dopuścił się koncern. Pozew opiewa na kwotę 46 miliardów USD (czyli ok. 180 miliardów złotych!).
Na początku lutego 2016 koncern przedstawił Kalifornijskiemu Urzędowi Czystości Powietrza CARB i Agencji Ochrony Środowiska EPA plan naprawy 80 tys. samochodów z silnikami 3.0 TDI.
Pod koniec czerwca 2016 doszło do ugody z oszukanymi konsumentami, odszkodowanie wyniesie przeszło 15 miliardów dolarów, to rekord w historii amerykańskich skandali motoryzacyjnych.
W sierpniu 2016 koncern zawarł wstępną ugodę i niebawem zapłaci 1,2 mld USD odszkodowania swoim dealerom.
W październiku 2016 nastąpił koniec diesli Volkswagena w USA, koncern wycofuje się tam ze sprzedaży silników wysokoprężnych.
Federalna Komisja Handlu (FTC) wszczyna śledztwo w sprawie niszczenia przez VW dokumentów związanych z dieselgate.
Sąd zasądził 200 milionów dolarów kary za oszukane silniki 3.0 TDI.
Kolejna ugoda Volkswagena w USA – 4,3 miliarda USD.
VW musi zapłacić odszkodowanie 1,67 miliarda USD swoim dealerom w USA.
Amerykanie w formie protestu przeciwko VW malują na swoich samochodach obraźliwe hasła.
Właściciele aut z silnikiem 3.0 TDI otrzymają od Volkswagena pomiędzy 7 tys. a 16 tys. dolarów w formie rekompensaty.
Volkswagen właśnie odkupił za 2,9 mld dolarów niemal 138 tys. samochodów z wadliwymi dieslami.
Koncern VW przyznał się do wszystkich stawianych zarzutów przed Sądem w Detroit.
Volkswagen zapłaci 1,22 mld dolarów za naprawę lub wykupienie od właścicieli samochodów z silnikami 3.0 TDi V6 marki Porsche i Audi.
Naukowcy z Uniwersytetu California San Diego przeprowadzili badania nad oprogramowaniem fałszującym instalowanym przez Volkswagena. Znaleźli kod, który pozwalał na weryfikacje, czy pojazd jest poddawany testom, czy znajduje się w realnych warunkach jazdy.
169 lat może spędzić w więzieniu Oliver Schmitd jeden z dyrektorów Volkswagena odpowiedzialnych za dieselgate. Na razie czeka w areszcie na proces, a sąd odrzuca wnioski o wyjście za kaucją.
Władze USA wydały nakazy aresztowania dla pięciu byłych menedżerów Volkswagena, są oskarżeni o spisek i naruszenie amerykańskich przepisów ochrony środowiska.
Departament Sprawiedliwości USA ogłosił, że oskarżył Giovanniego Pamio o konspirację w celu oszustwa, oszustwa w sieci oraz naruszenie amerykańskiej ustawy o jakości powietrza.
Były menedżer Volkswagena Oliver Schmidt, który przyznał się, że pomagał firmie w unikaniu przepisów dotyczących czystości powietrza, został skazany na siedem lat więzienia i grzywnę w wysokości 400 tysięcy dolarów. Kilka dni później, VW dostarczył mu do celi… wypowiedzenie.
VW twierdzi, że klienci, którzy w przeszłości byli właścicielami lub dzierżawcami samochodów z silnikami Diesla, chcą wyłudzić pieniądze i nie są poszkodowani w skandalu z emisją spalin.
Volkswagen znowu idzie na ugodę z oszukanymi klientami aby uniknąć procesu i postawienia przed sądem kierownictwa spółki.
VW wydzierżawił dziesiątki gigantycznych parkingów, aby składować setki tysięcy wykupionych samochodów objętych aferą Dieselgate.
Były zastępca prokuratora generalnego USA, Larry Thompson, który został wyznaczony przez sąd do sprawowania nadzoru nad VW w związku z Dieselgate, wydał producentowi negatywną ocenę.
Spisek i oszustwo zarzucają amerykańscy prokuratorzy Matinowi Winterkornowi.
Amerykański Departament Sprawiedliwości zapewnił nowego dyrektora generalnego Volkswagena, że nie będzie aresztowany, jeśli zdecyduje się na podróż do USA
Dyrektor generalny Volkswagena Herbert Diess zeznawał w USA w sprawie skandalu.
Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska EPA wydała oficjalne oświadczenie, w którym przyznaje, że jest niezadowolona z postępów prac przy dieselgate.
Grupa zajmująca się ochroną konsumentów walczy o powstrzymanie VW przed ponownym wprowadzeniem na rynek aut wykupionych w wyniku Dieselgate.
Wyznaczony przez sąd nadzorca VW skarży się na opóźnienia w wydawaniu dokumentów, których potrzebuje do wykonywania swojej pracy.
350 tysięcy oszukanych aut odkupionych przez VW od właścieli zalega m.in. na pustyni w Kaliforni.
Wartość odkupionych przez VW oszukanych aut to 7,5 miliarda dolarów.
Federalne jury w Detroit oskarżyło czterech byłych dyrektorów Audi o złamanie prawa w związku z dieselgate. Wszyscy byli członkami zespołów zajmujących się rozwojem silników i certyfikacją Audi.
Zarząd VW był doskonale poinformowany o oszustwie i wiedział wcześniej o problemach, jakie spotkają firmę. Wykorzystując ten fakt firma sprzedała ogromne ilości akcji, narażając inwestorów na gigantyczne straty po ujawnieniu afery dieselgate.
Kolejny pozew zbiorowy o oszustwo: Volkswagen miał sprzedawać przedprodukcyjne egzemplarze aut jako pełnowartościowe nieświadomym klientom.
Badania wykazały, że w stanach, w których liczba zmanipulowanych samochodów jest wyższa, odnotowano znaczny wzrost zarówno zanieczyszczenia powietrza, jak i liczbę niemowląt ze słabą oceną po porodzie.
VW stosuje kosztowną poprawkę sprzętowa samochodów w USA, z kolei w Europie przeprowadza tańszą aktualizację oprogramowania, która powoduje tylko niewielkie zmniejszenie emisji spalin.
Półtora miesiąca na porozumienie się z VW dostała amerykańska komisja nadzoru giełdowego SEC, która oskarżyła niemiecki koncern i b. prezesa Martina Winterkorna o oszukanie amerykańskich inwestorów podczas emitowania obligacji w Stanach Zjednoczonych.
Volkswagen zapłaci Amerykanom prawie 100 milionów dolarów za fałszowanie danych o zużyciu paliwa.
Volkswagen nie zostanie wykluczony z kontraktów w amerykańskim sektorze publicznym – podała agencja Reutera. Warunkiem jest jednak wdrożenie drugiego procesu monitorującego w fabrykach w Niemczech na okres trzech lat.
Volkswagen nie zostanie wykluczony z kontraktów w amerykańskim sektorze publicznym, warunkiem jest jednak wdrożenie drugiego procesu monitorującego w fabrykach w Niemczech.