Niemiecki kraj związkowy Badenia-Wirtembergia zamierza pozwać Volkswagena – napisał w poniedziałek dziennik „Frankfurter Allgemeine Zeitung”. Powodem tej decyzji są oszustwa w testach emisji spalin, których dopuścił się motoryzacyjny gigant.
Niemieckie władze i służby, w tym policja, kupiły pojazdy Volkswagena, które były wyposażone w tzw. urządzenia udaremniające (defeat devices), czyli oprogramowanie fałszujące testy emisji spalin – podał dziennik. Rzeczniczka ministerstwa finansów zaznaczyła, że uzyskanie odszkodowania od koncernu jest w związku z tym „budżetowym obowiązkiem”.
Jak podaje „FAZ”, Badenia-Wirtembergia starała się o ugodę z niemieckim producentem motoryzacyjnym, ale upłynął termin, w którym mogło do niej dojść. Ministerstwo finansów kraju związkowego położonego w południowej części Niemiec, na którego czele stoi partia Zielonych, planuje złożyć wniosek o odszkodowanie do końca roku.
Volkswagen zaznaczył w rozmowie z agencją Reutera, że nie posiada informacji na temat roszczeń i z tego powodu nie może komentować sprawy. Przedstawiciele koncernu dodali, że żądanie odszkodowań nie ma żadnej wartości, ponieważ sprzedane władzom samochody są bezpieczne i sprawne. Po wprowadzonej przez producenta aktualizacji oprogramowania jego samochody mają być zgodne z wymogami niemieckiego federalnego urzędu motoryzacji (KBA) dotyczącymi ruchu drogowego – zapewniła firma.
Nadrenia Północna-Westfalia rozważa pozwanie Volkswagena
Dziennik „Daily Rheinische Post” informował, że kraj związkowy Nadrenia Północna-Westfalia, w którego flocie są pojazdy marki VW, również rozważał możliwość uzyskania odszkodowania od koncernu.
Przypomnijmy, że w wyniku dochodzenia prowadzonego przez podległą rządowi USA agencję ochrony środowiska (EPA) Volkswagen przyznał się w 2015 r. do zainstalowania urządzeń udaremniających w 11 mln samochodów na całym świecie.
Koncern zgodził się zapłacić 10,3 mld dolarów w Stanach Zjednoczonych w ramach uregulowania roszczeń właścicieli, instytucji działających na rzecz ochrony środowiska, stanów i dealerów marki. Ugoda dotyczyła 500 tys. zanieczyszczających środowisko pojazdów sprzedanych w USA.
Do podobnego porozumienia nie doszło w Europie, gdzie producent motoryzacyjny spotyka się z roszczeniami inwestorów i klientów. Dotychczasowe kary sądowe i innego rodzaju koszty ponoszone przez Volkswagena i jego spółki córki w związku z aferą Dieselgate przekraczają 27,4 mld euro.
źródło: https://businessinsider.com.pl/motoryzacja/badenia-wirtembergia-zamierza-pozwac-volkswagena/r4gt4n4