Grupa Volkswagen ma kolejny problem. Dealerzy mają dość ignorowania sprawy dieselgate przez producenta samochodów i składają wnioski do sądów. Chodzi o odszkodowania za straty w wyniku zmniejszonej sprzedaży oraz wpływ na wizerunek firm, które handlują markami Audi, Skoda, Volkswagen, Seat i Porsche. Suma roszczeń może przekraczać 100 milionów euro. Na razie pozew składają dealerzy w krajach niemieckojęzycznych, ale nie jest wykluczone, że dołączą do nich koleje kraje.
Dealerzy czują się oszukani i opuszczeni przez producenta, który zdaje się umywać ręce i nie chce pomagać w sprawach związanych z dieselgate. A sprawa jest poważna. Chodzi nie tylko o ogromne zatrucie środowiska i wprowadzanie wadliwych silników na rynek. W grę wchodzą też konsekwencje wymiany oprogramowania. A te mogą być dla klientów bardzo niekorzystne, między innymi zwiększone zużycie paliwa, przechodzenie silnika w tryb awaryjny, utrata mocy oraz zmniejszenie mocy i momentu obrotowego. Dealerzy nie mają wątpliwości kto jest winny tym wszystkim problemom i mimo, że identyfikują się z markami, które sprzedają, to chcą rozwiązania tej sprawy skutecznie.
Dealerzy domagali się od grupy Volkswagen skutecznego usunięcia problemu poprzez instalację urządzeń redukujących ilość emitowanych spalin. Producent powiedział nie, to zbyt kosztowne. W efekcie firmy sprzedające samochody chcą odszkodowań. Wszystko z powodu, jak to określają, bezprecedensowego zachowania Volkswagena i strat w biznesie, jakich doznają. Eksperci szacują, że dla samego rynku niemieckiego może chodzić o kwoty od kilkudziesięciu do ponad stu milionów euro. A to kolejne zmartwienie dla Volkswagena.
Dealerzy rozumieją trudną sytuację klientów. Jest to dość groteskowe, że dealerzy muszą brać na siebie winę grupy Volkswagen, ale solidaryzują się z klientami i starają się zmniejszyć dolegliwości, związane z aferą. Według informacji, które napływają do StopVW, dealerzy w Polsce zachowują się podobnie, posuwając się nawet do nieoficjalnego odradzania aktualizacji oprogramowania, jako że ta operacje może przynieść sporo problemów.
Sytuacja jest napięta a brak zdecydowanych działań władz i Volkswagena nie ułatwia naprawy tej sytuacji.