Cztery lata po tym, jak afera Dieselgate ujrzała światło dzienne, dotknięci nią Europejczycy są pozostawieni sami sobie.
W związku z tym duńska organizacja Diesel Emissions Justice Foundation (DEJF) zebrała międzynarodowych ekspertów i prawników z całej Europy w celu poprowadzenia sprawy przeciwko koncernowi Volkswagen AG. Wezwali oni do wspólnego działania tutaj, w Brukseli.
„Fundacja rozpoczyna działania prawne na europejską skalę: w każdym kraju sprawa przeciwko Volkswagenowi – tak, aby uzyskać odszkodowania dla 8,5 mln. pojazdów”
wyjaśnia prawnik Geert Lenssens.
W 2015 r. w ramach afery Volkswagena ujawniono, że sprzedawano pojazdy generujące niebezpieczne i toksyczne substancje. W USA i Australii doprowadziło to do zawarcia ugody na miliardy dolarów, lecz nie w Europie, gdzie brak jest wspólnej platformy dla sporów sądowych.
Prawnicy opierają sprawę na „świadectwie zgodności” – urzędowym dokumencie dotyczącym wszystkich emisji danego pojazdu.
Inny prawnik, Laurent Arnauts, powiedział Euronews:
„Jeżeli to świadectwo zgodności nie odzwierciedla faktycznego poziomu emisji, to jest ono nieważne. A gdy straci wartość, to nie ma możliwości sprzedaży auta, ubezpieczenia go ani nawet wyjechania na drogę. Stanęliśmy przed belgijskim sędzią z pilotażową sprawą uwzględniającą tę okoliczność, a on anulował zakup auta. Sprzedawca musiał je odebrać i zwrócić cenę”
Prawnikom tym chodzi o dostęp do wymiaru sprawiedlgości dla wszystkich właścicieli pojazdów: fundacja DEJF zebrała fundusze na wspieranie postępowania, a uczestnictwo jest darmowe.
„Wszystko zaczęło się we wrześniu 2019 r. w Holandii, teraz postępowanie rozpoczyna się w Belgii, a wiele państw członkowskich UE bierze z niej przykład. Jestem bardzo optymistycznie nastawiony, ponieważ nie tylko jest to sposób aby wesprzeć klientów w uzyskaniu odszkodowań, lecz również pomóc Volkswagenowi uporać się z przeszłością, oczyścić się, zrekompensować straty, poddać ocenie i ruszyć dalej”
mówi Maria Jose Azar-Baud, profesor nadzwyczajny na uniwersytecie Paris-Saclay.
W Belgii sprawa dotyczy ok. 400 000 pojazdów.
źródło: https://www.euronews.com/2019/11/28/dieselgate-lawyers-back-legal-action-for-europeans-affected-by-the-scandal