Federalny Urząd Transportu Samochodowego (niem. Kraftfahrt-Bundesamt, KBA) potwierdził, że Daimler AG nielegalnie manipulował silnikami setek tysięcy pojazdów.
Afera wyszła na jaw na początku kwietnia 2019 r. Wtedy media opublikowały pismo, które zostało wysłane przez niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego. Na czterech stronach urzędnicy wymieniają, w jaki sposób inżynierowie producenta samochodów ze Stuttgartu rzekomo przygotowali szereg modeli z silnikiem wysokoprężnym, aby były zgodne z wartościami granicznymi tlenków azotu na stanowisku testowym, ale ich wartości były zbyt wysokie na drodze. Jak czytamy w dokumencie, Daimler „dokonał niedopuszczalnych wyłączeń w systemie kontroli emisji”. W samochodach zainstalowano „sterowanie temperaturą zadaną chłodziwa”. Skutkuje to niższą temperaturą płynu chłodzącego i inną strategią oczyszczania spalin w badaniach laboratoryjnych wymaganych do homologacji.
Organ nakazał wycofanie ze sprzedaży wielu modeli. KBA zamówiła również usługi serwisowe dla innych modeli – w sumie ok. 550 tysięcy pojazdów z silnikiem diesla w samych Niemczech.
We wrześniu 2019 r. Prokurator w Stuttgarcie nałożył na producenta samochodów Daimler grzywnę w wysokości 870 mln Euro. Przyczyną podaną przez śledczych było niedbałe naruszenie obowiązku dozoru w wydziale zajmującym się certyfikacją pojazdów, jak poinformował prokurator. W Stanach Zjednoczonych firma zapłaciła miliardy grzywien w związku z aferą oleju napędowego.
Następstwem wybuchu tej afery, było także złożenie przez poszkodowanych klientów 15 tysięcy pozwów przeciwko grupie Daimlera. Wiele postępowań wciąż się toczy przed różnymi sądami w Niemczech i ekspertyza, którą KBA zdobyła podczas badań nad silnikami wysokoprężnymi Daimlera, ma kluczowe znaczenie.
Michael Heese, ekspert prawa cywilnego na Uniwersytecie w Ratyzbonie i wieloletni obserwator skandalu związanego z dieslem postrzega decyzję KBA jako „mocny sygnał do trwającego postępowania cywilnego”. Liczne sądy w Niemczech odrzuciły roszczenia o odszkodowanie lub unieważnienie roszczeń właścicieli Daimlera, między innymi na tej podstawie, że Daimler złożył sprzeciw od decyzji KBA.
Opracowano na podstawie: https://www.spiegel.de/auto/daimler-blitzt-im-abgasskandal-in-flensburg-mit-widerspruch-gegen-megarueckruf-ab-a-3d791add-d8fe-403f-9418-86f3b78267fd