Minister środowiska Niemiec, Svenja Schulze zaapelowała do producentów samochodów, aby przeprowadzili kosztowną techniczną modernizację pojazdów dotkniętych skandalem Dieselgate – pisze niemiecki Bild.
Svenja Schulze należąca do partii SPD powiedziała, że przemysł motoryzacyjny powinien pomóc w obniżeniu emisji tlenków azotu w niemieckich miastach. Skarżyła się, że poprzez sprzedaż samochodów o niezwykle wysokim poziomie emisji, producenci „oszukiwali klientów na skalę masową”.
Minister argumentowała, że techniczne ulepszenia silników Diesla są obiecującym sposobem obniżenia nadmiernego poziomu zanieczyszczenia tlenkami azotu w gęsto zaludnionych obszarach. Dodała, że producenci będą musieli przeprowadzić takie zmiany „na własny koszt”.
Zgodnie z wewnętrznym raportem Volkswagena, mechaniczne modyfikacje samochodów są możliwe dla 70 proc. pojazdów z silnikami Diesla, które trafiły na rynek do roku 2016. Podobne wnioski wynikają z rządowych analiz. Niemieccy producenci przekonują jednak, że techniczne ulepszenia są zbyt kosztowne, aby można było je realnie rozważać. W zamian, przedstawiciele branży motoryzacyjnej zobowiązali się do tańszego i mniej skutecznego rozwiązania, jakim jest aktualizacja oprogramowania.
Przełomowe orzeczenie Federalnego Sądu Administracyjnego zezwala na podejmowanie jeszcze bardziej radykalnych działań. Zgodnie z decyzją sądu, niemieckie miasta mogą na własną rękę wprowadzać zakazy wjazdu dla diesli, które emitują zbyt wysoki poziom spalin. Na werdykt wpłynęło m.in. przekonanie, że aktualizacja oprogramowania nie wystarczy, by zagwarantować obywatelom prawo do czystego powietrza.
Według Federalnej Agencji Ochrony Środowiska (UBA) samochody z silnikami wysokoprężnymi odpowiadają za ponad 50 procent szkodliwych emisji tlenków azotu. UE zagroziła, że wytoczy Niemcom proces przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości, chyba że sytuacja zostanie szybko rozwiązana.
Nowy minister transportu, Andreas Scheuer (CSU), od dawna starał się rozwiać rosnące obawy właścicieli pojazdów oraz producentów przed zakazami dla diesli. Podczas przemówienia dla grupy medialnej „Funke”, Scheuer wyraził optymistyczną opinię, że można jeszcze zapobiec zakazom.
Minister Scheuer potwierdził, że aktualizacja oprogramowania nie wystarczy, aby obniżyć zanieczyszczenie tlenkami azotu w miastach.