Dieselgate wywarł spore piętno na branży moto, a jednocześnie stał się impulsem do poprawy czystości spalin w samochodach z silnikami diesla.
Obecnie przed TSUE (Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej) toczy się postępowanie dot. interpretacji przepisów regulujących zasady badania emisji spalin. Jak ostrzega niemiecki minister transportu Volker Wissing z FDP, dyskutowane jest wsteczne wprowadzenie dodatkowych wymogów dla pojazdów spełniających normy emisji Euro 5 oraz Euro 6. Chodzi o to, aby ich wyniki podczas testów emisji, osiągane w warunkach laboratoryjnych, były powtarzalne w realnym ruchu drogowym.
Do września 2017 roku nowe samochodu osobowe oferowane w UE miały badane spaliny zgodnie z cyklem pomiarowym NEDC. Procedura ta została następnie zastąpiona przez WLTP – bardziej realną i wiarygodną metodologię badania. Dodatkowo wprowadzono także procedurę RDE, tj. pomiar emisji spalin w normalnych warunkach drogowych, który samochody również muszą „zaliczyć, aby otrzymać homologację.
Propozycja zmiany, która jest obecnie dyskutowana przed TSUE zakłada, że diesle spełniające normę Euro 5 i Euro 6, które badane były jeszcze zgodnie z normą NEDC, będą musiały wstecznie „zaliczyć” również procedurę RDE.
„W ten sposób miliony samochodów są zagrożone nakazem wycofania ich z ruchu drogowego. W samych tylko Niemczech dotyczyłoby to około 4,3 mln samochodów z normą Euro 5 oraz około 3,9 mln samochodów spełniających normę Euro 6.” – wyjaśnia Volker Wissing.
Dodajmy, że niekorzystna decyzja Trybunału Sprawiedliwości miałaby wpływ na wszystkie kraje członkowskie UE, więc dotknęłaby dziesiątki milionów samochodów, w tym te poruszające się po polskich drogach.
Obecnie na list wysłany przez ministra Volkera Wissinga odpowiedział Thierry Breton – Europejski Sekretarz ds. Rynku Wewnętrznego i Usług. Potwierdził, że Komisja Europejska nie planuje wstecznie zmieniać przepisów i wstecznie narzucać nowych norm, które miałyby spełnić pojazdy, zgodne ze wszystkimi wymogami obowiązującymi w momencie ich pierwszej sprzedaży. Ursula von der Layen nie odpowiedziała jeszcze na pismo niemieckiego ministra.
Opracowano na podstawie:
https://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/news-wyrok-tsue-moze-usunac-z-drog-miliony-diesli-niemiecki-minis,nId,7750509