Zmiany w silnikach TDI wprowadzane w związku z aferą „Dieselgate” sprzyjają awariom zaworu EGR. Wpływają też na parametry silnika.
Szwedzki magazyn motoryzacyjny „Teknikens Varld” – ten sam, który w 1997 r. zasłynął przeprowadzeniem testu łosia Mercedesa klasy A, zakończonym dachowaniem auta i wymuszeniem zmian w jego konstrukcji i wyposażeniu – zwrócił uwagę na problem związany z samochodami VW.
W egzemplarzach, które przeszły modyfikacje związane z akcją serwisową dotyczącą emisji spalin zaobserwowano podwyższony poziom awarii zaworów recyrkulacji spalin EGR.
Takie problemy zgłasza wielu czytelników czasopisma, problem nie dotyczy zresztą jedynie Szwecji. Według sondy przeprowadzonej przez brytyjską witrynę hypermiler.co.uk aż u 66 proc. użytkowników aut zawór EGR uległ uszkodzeniu niedługo po przeprowadzeniu modyfikacji silnika.
Wszystko wskazuje na to, że awarie EGR są na tyle częste, że występują problemy z dostępnością części zamiennych.
Sprawdziliśmy – sprawa dotyczy także naszego kraju, w drugiej dekadzie marca br. w polskim centralnym magazynie części nie było ani jednego zaworu „na stanie”. Czas oczekiwania na sprowadzenie wynosi około 10 dni, choć według doniesień kierowców ze Szwecji czy Wielkiej Brytanii auta spędzają w serwisie nawet kilka tygodni w oczekiwaniu na części.
Przedstawiciele VW deklarują jednak, że takie braki nie są wyjątkowe – i zawsze na wiosnę występuje zwiększone zapotrzebowanie na części.
Coś na rzeczy jednak jest, skoro wielu klientów otrzymało przynajmniej częściowy zwrot wydatków. W naszym kraju cena zaworu wynosi 1200 zł plus koszt wymiany.
NA CZYM POLEGAJĄ MODYFIKACJE
Akcji serwisowej podlegają silniki 1.2, 1.6 i2.0 TDI z rodziny EA189. W zależności od wersji modyfikacje polegają na wymianie oprogramowania sterującego, ewentualnie dołożeniu regulatora przepływu powietrza (fot.) montowanego w układzie dolotowym. Zmiany są bezpłatne i, co ważne, dobrowolne.
PROBLEMY, JAKIE MOGĄ WYSTĄPIĆ PO AKCJI SERWISOWEJ SILNIKÓW TDI Z RODZINY EA189
Redaktorzy magazynu „Teknikens Varld” zwracają uwagę na trzy największe problemy, które wg ich obserwacji zdarzają się najczęściej w autach po modernizacji.
Awarie zaworów EGR
Modyfikacje oprogramowania silnika zwiększyły stopień recyrkulacji spalin – powoduje to obniżenie temperatury gazów wydechowych, co z jednej strony ogranicza emisję tlenków azotu, ale z drugiej – podnosi emisję sadzy i sprzyja awariom EGR.
Zmiana charakterystyki silnika
W 9 na 10 przebadanych aut stwierdzono zmianę charakterystyki silnika. Szczytowe parametry – moc i moment obrotowy – nie uległy znaczącej zmianie, ale występują przy wyższych prędkościach obrotowych, przez co samochody w normalnej jeździe robią wrażenie dużo mniej dynamicznych.
Problemy z działaniem skrzyń DSG
Zmiana charakterystyki silnika odbija się negatywnie na pracy automatycznej skrzyni biegów – przełożenia nie są zmieniane w optymalnym momencie, zdarza się szarpanie. Rodzą się obawy o trwałość mechanizmów.