Austriacka grupa ds. Praw konsumentów może pozwać Volkswagena w austriackim sądzie krajowym za wadliwe samochody sprzedawane podczas skandalu Dieselgate, nawet jeśli pozwana firma (VW) ma siedzibę w Niemczech, stwierdził Trybunał Sprawiedliwości UE.
„Miejscem powstania szkody jest miejsce zawarcia transakcji; Sądy krajowe będą miały jurysdykcję (międzynarodową i terytorialną) zwłaszcza jeżeli inne szczególne okoliczności sprawy również przemawiają za przyznaniem jurysdykcji tym sądom ”
napisał rzecznik generalny Manuel Campos Sánchez-Bordona w swojej niewiążącej opinii dla Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Austriackie Stowarzyszenie Informacji Konsumenckiej (VKI) – złożyło skargę przeciwko Volkswagenowi w 2018 r. W austriackim sądzie walczy z Volkswagenem w imieniu 574 osób, które kupiły samochody z wadliwym oprogramowaniem. Stowarzyszenie non-profit reprezentuje konsumentów przeciwko firmom w sądzie.
Sąd Okręgowy w Klagenfurcie nie był pewien, czy jest właściwy by rozstrzygać w tej sprawie, ponieważ Volkswagen ma siedzibę w Niemczech, dlatego przekazał sprawę do Trybunału Sprawiedliwości z siedzibą w Luksemburgu, najwyższego sądu Unii Europejskiej. Zgodnie z tzw. Reżimem brukselskim, który określa jurysdykcję prawną w UE, przedsiębiorstwa zazwyczaj muszą być pozywane w kraju, w którym mają siedzibę.
„Możliwe jest również pozwanie (…) w innym państwie członkowskim, a konkretnie przed sądem miejsca powstania szkody”
napisał Campos Sánchez-Bordona.
Chociaż nie jest to wymagane, orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości często są oparte na tym samym uzasadnieniu prawnym co opinie doradcze. W tym przypadku osoby, które kupiły pojazdy, są uważane za „bezpośrednie ofiary”, a poniesione przez nich szkody, czyli m.in. znaczny spadek wartości pojazdu, miały miejsce w Austrii. Część kryteriów określających, czy możliwa jest inna jurysdykcja, opiera się na tak zwanych zasadach przewidywalności.
„Producent pojazdów, taki jak Volkswagen, może z łatwością przewidzieć, że jego pojazdy zostaną wprowadzone na rynek w Austrii”
napisał Campos Sánchez-Bordona.
Sąd z siedzibą w Luksemburgu rozpoczął obrady w tej sprawie i oczekuje się, że orzeczenie zostanie wydane jeszcze w tym roku, choć może to zostać opóźnione w wyniku podjęcia działań przez Covid-19.
źródło: https://www.courthousenews.com/eu-adviser-consumers-can-sue-over-vw-scandal-in-home-courts/