Komisarz Bieńkowska skarży się na wywożenie do Europy Wschodniej dziesiątek tysięcy samochodów z silnikami Diesla, które nie spełniają norm emisji spalin. Domaga się modernizacji pojazdów przed eksportem.
Komisja Europejska ostrzegła niemieckich producentów przed eksportem „brudnych” pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Chodzi o samochody, które klienci wymienili na nowsze modele a następnie trafiły do Europy Wschodniej.
„Eksport jest po prostu przesunięciem problemów związanych z jakością powietrza z zachodu na wschód”
– Komisarz UE ds. przemysłu Elżbieta Bieńkowska powiedziała dziennikowi Tagesspiegel . Coraz więcej starszych, szkodliwych dla środowiska samochodów z silnikiem diesla będzie wywożonych za granicę, gdzie zostaną sprzedane po niskich cenach.
30 000 niemieckich samochodów z silnikiem Diesla eksportowano do Bułgarii
Bieńkowska ostrzegła:
„Plan rządu niemieckiego mający na celu uniknięcie zakazów, mógłby spowodować narastanie problemu”
W samej tylko Bułgarii, która od końca czerwca sprawuje prezydencję w Radzie UE, eksportowano ponad 100.000 samochodów w 2017 roku. Ponad 30.000 z nich to pojazdy z silnikiem Diesla, które zostały uznane przez Europejską Organizację Transportu i Środowiska (T&E) za szkodliwe – pisze Tagesspiegel.
Na początku października rząd federalny i przemysł motoryzacyjny po kilku starciach zgodzili się na wspólną koncepcję, która ma poradzić sobie z problemem zanieczyszczenia powodowanego przez silniki wysokoprężne. Koncepcja opiera się głównie na premiach na zakup nowego samochodu i w niektórych przypadkach, wprowadzeniu modernizacji starszych pojazdów. Koszt poprawki ma zostać pokryty przez producentów. Niemniej jednak koncepcja nie do końca pozostaje jasna.
Najpierw zmodernizuj, a następnie wyeksportuj
Chociaż zrozumiałe jest, że niemieccy konsumenci nie muszą być obciążeni opłatą za modernizację pojazdów, Bieńkowska powiedziała, że nie wszystko jest oczywiste:
„Musimy być pewni, co dzieje się z pojazdami, które nie spełniają norm lub zostały nieprawidłowo zmodyfikowane. W żadnym wypadku nie powinny wracać na drogę (…) Gdyby niezgodne ze standardami emisji stare samochody mogły być eksportowane wyłącznie po modyfikacji, byłoby to zgodne z prawem”
– dodała Bieńkowska.
Od początku afery, która wybuchła trzy lata temu, debata na temat czystego diesla jest „problemem europejskim, a nie kwestią odizolowaną w skali kraju” – oświadczyła Bieńkowska.
„Jako europejski komisarz ds. przemysłu będę nadal dokładała wszelkich starań, aby zapewnić prawidłowe stosowanie prawa europejskiego w sektorze motoryzacyjnym”
Ministrowie środowiska UE chcą zainicjować we wtorek w Luksemburgu środki, które mają zapobiec zanieczyszczeniu powietrza, którego przyczyną jest import używanych samochodów.