Aktualności

2 lutego 2017

Unia Europejska oskarża państwa członkowskie

Unia Europejska oskarżyła kraje członkowskie o niewystarczające egzekwowanie praw dotyczących emisji spalin. Ogłoszono także nowe wytyczne, określające na co zwrócić uwagę kontrolując producentów samochodów.

W Europie obowiązują testy pod nazwą New European Driving Cycle (NEDC). Nie są one tak nowe, jak sugerowałaby to nazwa, a już na pewno nie są wystarczająco skuteczne. Przy zbadaniu Opla Ampery-e cyklem NEDC zasiąg wynosił 311 mil, natomiast po zbadaniu amerykańskim systemem EPA wyniósł mniej – 238 mil.

Unia Europejska postanowiła rozprawić się zarówno z testami, jak i z państwami członkowskimi, którzy nie poddali producentów wystarczającej kontroli. Komisja Europejska opublikowała wytyczne informujące, jak weryfikować zgodność produktów z normami emisji spalin oraz jak normy powinny działać w odniesieniu do każdego kraju. Pojawiły się również wskazówki, na jakie zachowania zwracać uwagę, na przykład: zbyt duża emisja spalin przy wysokiej lub niskiej temperaturze powietrza.

Obecnie, jedynym powodem dla istnienia oprogramowania, które powoduje podwyższoną emisję jest zapobieganie uszkodzeniu silnika. Jego instalacja nie jest jednak taka prosta. Zgodnie z nowymi wytycznymi, producent musi udowodnić konieczność wykorzystania takiego oprogramowania.

Wytyczne nie są prawnie wiążące, raczej wyjaśniają co Unia oczekuje od swoich członków w zakresie testów. Ponadto UE wysunęła oskarżenia w kierunku siedmiu państw. Do odpowiedzialności pociągnięto Hiszpanię i Luksemburg za posiadanie zbyt łagodnych kar zapobiegających oszustwom emisji spalin. Oskarżono również Niemcy i Wielką Brytanię, za ukrycie podejrzeń wysuniętych w wewnętrznych śledztwach, a Republikę Czeską, Grecję i Litwę za brak nawet jednego prawa, które pozwalałoby na karanie producentów samochodów w tej kwestii.

, , , , , , ,