Aktualności

17 maja 2019

Ważne pytania do polskich urzędników w związku z Dieselgate

Zdaniem naszego stowarzyszenia, afera Dieselgate nadal nie doczekała się w Polsce właściwej reakcji ze strony administracji publicznej. W związku z tym zadaliśmy panu premierowi Mateuszowi Morawieckiemu kilka pytań w trybie dostępu do informacji publicznej. Zachęcamy również Was do wysyłania swoich pytań. Blisko cztery lata po wybuchu afery nie widać bowiem postępów w działaniu instytucji, które są powołane do ochrony naszego zdrowia, życia oraz interesu jako konsumentów:

  1. Czy Prezes Rady Ministrów posiada wiedzę, że samochody grupy Volkswagen marek Audi, Skoda, SEAT, Volkswagen i Porsche z silnikami diesla o pojemnościach 1.2, 1.6, 2.0, 3.0, 4.2 (objęte Aferą Dieselgate), których w Polsce jest zarejestrowanych ok. trzysta tysięcy, z wysokim prawdopodobieństwem nie spełniają norm ochrony powietrza, emisji spalin oraz zatruwają środowisko w tym ludzi, poprzez emisję nadmiernej ilości tlenków azotu (NOx)?
  2. Czy Prezes Rady Ministrów lub jakikolwiek organ rządu podejmował jakiekolwiek działania w związku z faktem, iż dopuszczone do ruchu na terenie RP pojazdy objęte Dieselgate zostały zarejestrowane w oparciu o wystawione dla nich przez producenta lub importera (Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu) indywidualnie świadectwa zgodności – podczas gdy w rzeczywistości pojazdy te nie mają cech opisanych w rzeczonych świadectwach zgodności?
  3. Czy Prezes Rady Ministrów posiada wiedzę, że akcja serwisowa prowadzona przez koncern Volkswagen, z wysokim prawdopodobieństwem, co potwierdzone jest przez niezależne badania prowadzone w innych krajach unijnych, nie usuwa w całości problemu Dieselgate, a samochody po akcji serwisowej nadal emitują nadmierne ilości tlenków azotu i jakie w związku z tym zostaną podjęte działania?
  4. Czy Prezes Rady Ministrów posiada wiedzę, że żaden z polskich organów nie przeprowadził badań, które potwierdzałyby fakt usunięcia problemu Dieselgate poprzez akcję serwisową, ani nie zweryfikowano prawdziwości twierdzeń producenta, pomimo istniejących przesłanek i podstawy prawnej do przeprowadzenia takich działań oraz czy i kiedy takie badania zostaną przeprowadzone?
  5. Czy Prezes Rady Ministrów posiada wiedzę, że Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów do dzisiaj nie zakończył postępowania i nie nałożył kary na żadną ze spółek Grupy Volkswagen, pomimo, iż takie kary nałożono w innych krajach Unii Europejskiej w tym w Niemczech (sumaryczna wysokość kar wyniosła tam ponad 1,5 MLD EURO, w USA ponad 30 MLD USD, a przedstawiciele kadry zarządzającej zostali skazani na kary wieloletniego pozbawienia wolności lub toczy się przeciwko nim postępowanie karne)?
  6. Czy Prezes Rady Ministrów posiada wiedzę, że nieprawidłowości w emisji spalin przez pojazdy Grupy Volkswagen dotyczą nie tylko samochodów produkowanych do 2015 r., ale także aut nowych, wciąż znajdujących się w sprzedaży i które powinny spełniać normę EURO6, w tym takich modeli jak Audi A6, Audi A7, Audi A8, Porsche Cayenne, Porsche Macan?


, , ,